Hjälp
Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna som rör digitala sändningar.
GOfilm är enkel att använda. Klicka på Filmer i menyn högst upp på sidan. Klicka på en film som du vill se. Om den är aktiv, nu spelas filmen upp. Filmen anpassar sig automatiskt till den upplösning som passar din bredbandshastighet bäst.
Testa hemma innan det börjar
En bra idé är att testa att allt fungerar innan sändningen börjar. Den här filmen kan du använda om du vill testa din utrustning hemma.
Filmen börjar inte vid anvisad tid (för livesändningar)
För vissa personer kan webbläsaren inte märka av att sändningen har börjat, särskilt om man har loggat in långt innan sändningen ska börja. Om du laddar om sidan i din webbläsare bör filmen komma igång.
Vilken webbläsare fungerar bäst?
Använd helst Chrome, Safari, Microsoft Edge eller Firefox. Äldre webbläsare som Internet Explorer fungerar inte lika bra.
Hur gör jag för att se sändningen på min tv?
Det säkraste sättet att se sändningen på din tv är genom att ansluta datorn till tv:n med en HDMI-kabel.
Kan jag se föreställningen vid ett annat tillfälle, pausa och spola tillbaka?
På sändningar som visas direkt kan du inte pausa, spola tillbaka eller se föreställningen vid ett annat tillfälle än då den sänds. För inspelade sändningar kan du se den under en begränsad period samt kan pausa, spola tillbaka osv. Se vad som gäller för sändningen du är intresserad av på respektive sida.
Jag vill se textning på filmen, hur gör jag?
För textning: Om den film du tittar på inte har automatisk textning, kan du få fram den genom att klicka på symbolen CC i nedre högra hörnet av filmrutan och välj "Svenska".
Jag vill använda min android-enhet, min iphone, iPad, Chromecast eller AppleTV. Hur gör jag?
Vi rekommenderar att du tittar på en laptop eller surfplatta. En smartphone fungerar också, men upplevelsen blir förstås inte densamma. Dela gärna skärmen till din tv med hjälp av Chromecast eller Apple AirPlay. Hur bra det fungerar beror på din utrustning, eller om du har annan belastning på din internetuppkoppling.
- Här finns instruktioner för AppleTV, eller om du vill dela skärm från iPhone eller iPad
- Här finns instruktioner för att casta från en androidenhet.
- Här finns instruktioner för att casta föreställningen från dator till din tv.
- Fler hjälpfiler för Chromecast finns här.
Sändningen hackar och hakar upp sig. Vad kan jag göra?
Nere i högra hörnet av sändningsfönstret finns ett litet kugghjul. Klicka där och prova att minska upplösningen.
Får jag ladda hem filmen för att titta på den senare?
På grund av rättighetsskäl går det inte att ladda ner filmer och titta på dem utan internetuppkoppling.
Kan jag streama från utlandet?
Ja, det går bra.
Uppspelningskvalitet och buffring
Filmklippen kan spelas upp med olika upplösning. I autoläget växlar spelaren mellan de olika upplösningsalternativen i enlighet med variationerna i tittarens överföringshastighet.
Spelaren buffrar ofta under uppspelning
Om din internetuppkoppling inte har stöd för den valda uppspelningskvaliteten kan det hända att spelaren buffrar ofta.
För att minska buffringen under uppspelning kan du prova följande:
- Byt till ”Auto” på HD-menyn, om det finns ett sådant alternativ.
- Om alternativet ”Auto” inte finns kan du byta till en lägre upplösning.
- Stäng alla andra flikar i webbläsaren och andra program som kräver bandbredd.
- Inaktivera eventuella VPN-anslutningar.
Har du fortfarande problem?
Tveka inte att kontakta oss på gofilm@opera.se så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig. Vi är tillgängliga en timme innan föreställningen börjar för livesändningar.
Tyvärr har vi ingen möjlighet att hjälpa dig med tekniska problem med utrustningen i ditt hem.